6 באוגוסט 2018

סרט קולנוע "שחור על לבן"




גילוי נאות: לא צפיתי בסרטיו הקודמים של לי עקב דימויו הפרובוקטיבי של הבמאי. אך הפעם מדובר בסרט לכולם - מעט אלימות, הרבה הומור ועלילה מעניינת ולא שגרתית בהשראת אירועים אמיתיים - וסרט שכזה המבוסס על סיפורו האמיתי מעורר ההשראה של."רון סטולוורת" תופס אותך מרותק מהרגע הראשון.




מה קורה כשה KKK מגייסים טלפונית חברים חדשים, ובלי לדעת מגייסים שוטר שחור סמוי? תשובה תגלו בסרט החדש של ספייק לי ששמו תורגם עילג משהו "שחור על לבן" (המקור BLACKkKLANSMAN).



"ג'ון דייוויד וושינגטון" מגלם את השוטר השחור בצורה שובת הלב  - מצחיק, מודע לעצמו, עם אפרו פראי.
שותפו העיקרי של וושינגטון ל"פשע" (או יותר נכון לצדק במקרה הזה) הוא שוטר סמוי נוסף . "פיל צימרמן"(אדם דרייבר) ,שגם עליו היה שמח "התאגיד" KKK לשים את ידיו מאחר ומוצאו יהודי. לי מקביל בין רדיפתם של השחורים ליהודים בצורה יפה ומושכלת.




כיף גדול לראות את דרייבר בתפקיד "נורמטיבי" - לא עוד הבחור המוזר מGIRLS  או קיילו רן השתקן ממלחמת הכוכבים, סוף סוף קצת ורסטיליות שמוכיחה למה הוא הפך לכוכב שהוא, ושיש לו יותר משטיק אחד.

העריכה מהירה וזורמת, והמוזיקה קצבית. הסרט מתרחש בשנות ה70 אבל לי הכניס שפע של רפרנסים עכשוויים יותר ופחות – דוגמת קטעים מ"הולדת אומה" של גריפית, "Shiiiit" מהסמויה ו "make America great again" של טראמפ :)




כל אלה עוזרים ללי להעביר מסר חשוב בשיטה של מרי פופינס - A SPOON FULL OF SUGAR.
ובאמת מדובר בממתק כיפי של סרט עם ערך מוסף שמקדם ערכי שוויון סובלנות ואחווה. 

הסרט טוב, טוב מאוד אפילו. רק חבל משהו שאחרי שהסרט נגמר, לי בחר להוסיף קטעים אקטואליים של פרעות , מצעדי KKK מתקופתנו (2017), מצעדי שנאת יהודים וכדומה. מסכימה ומקבלת את עמדתו  של לי אבל בסיום הסרט?. למה לא להשאיר אותנו בתחושה הטובה? קולנוע הוא כלי אפקטיבי ביותר, ולי הוא אמן בכל מה שקשור לפן הקולנועי, אבל את אלה אפשר היה להותיר בחדרי החדשות והעיתונים, שם מקומם.

הסרט הוצג בבכורה עולמית בתחרות הרשמית בפסטיבל קאן. וזכה בפרס "GRAND PRIX" פרס שני בחשיבותו בפסטיבל.

מדובר בסרט חשוב איכותי ומוסרי וגם מצחיק וכייפי, לא לוותר! הותיר בנו רצון למצוא את סרטיו הקודמים ולהשלים את החסר.


הסרט יעלה בבתי הקולנוע בארץ ב 9/08/2018





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה