29 בדצמבר 2019

השנה הראשונה שלי - סרט קולנוע - Première année





כשסיימנו את השירות הצבאי רצינו רק לרקוד, בבר אתון באוניברסיטה בירושלים, בקולוסיאום בתל אביב, במרתף הבניין אצל רון. רק רונית (השם האמיתי שמור במערכת) לא הצטרפה. היא רצתה להיות רופאה! יום ולילה היתה קוראת, לומדת ומשננת לקראת הפסיכומטרי. לפטפט בטלפון לא היה לה זמן. יום אחד כשהגיחה לכמה דקות, ישבנו יחד על הספסל ושאלתי אותה: למה? את כל כך רוצה לעזור לאנשים? גם, ענתה, וגם כי זה מקצוע הכי משמעותי ויוקרתי ועם השנים אהיה מנתחת ועשירה ואולי קצת מפורסמת. לא יותר קל לשחק בטלנובלה שאלתי? והיא גיחכה. היום אני מעט יותר מבינה...



בסרט "השנה הראשונה שלי" פוגשים את שני הקצוות "בנז'מה" (וויליאם לבגילהמוכשר והבטוח בעצמו שהכל הולך לו (יחסית) בקלות, אל מול אנטואן (ונסן לקוסט) חבר לספסל בלימודים בפקולטה לרפואה שכל כך שואף ומשקיע ורוצה אבל הצליח להגיע רק עד "רפואת שיניים" ולא ויתר. זו שנה שלישית שהוא מנסה לצלוח "שנה ראשונה" ולהגשים את שאיפתו להיות רופא.

הסרט אינו מוגבל בגיל צפייה. נראה שהוא משקף מה שעובר על כל סטודנט לרפואה באשר הוא. לימודים בעומס לא מציאותי, שינון רב של פרטים מעבר ליכולת הממוצעת ומתח רב היות ואין מקומות רבים בפקולטה לרפואה אבל יש אלפים  שרוצים להתקבל. 



משאת נפשו של אנטואן להיות רופא. כל חייו סובבים סביב זה. אין לו עניין רב בחיי חברה ומנוחה. הוא לומד כל הזמן! האובססיה להצליח תביא אותו למקומות קשים. בנז'מה סיים לימודי תיכון והמשיך ללימודי רפואה בעקבות אביו, מנתח בכיר. הוא רוצה להצליח אבל גם אוהב את החיים. הם מתגלגלים ללמוד ביחד ומשם נוצרת ביניהם חברות עם עליות וירידות.



הסרט משקף את התחרות העצומה והמתחים הנפשיים בהם נמצאים הסטודנטים לרפואה לא רק בשל הקושי אלא גם בשל התחרות הבלתי אפשרית על מעט המקומות המביאה אותם לצורך במצויינות עילאית. 

הבימאי תומא לילטי (רופא הכפר) - רופא בהכשרתו משרטט ביד אמונה את שחווה על בשרו בעת לימודי הרפואה.

כשיצאנו בן הזוג ואני מהסרט נשארנו עם התחושה שלא לחינם גם בישראל חסרים רופאים, הרי קשה מאוד להתקבל ללימודי רפואה בישראל ויש מעט מאוד מקומות, הלימודים ארוכים וקשים וכך גם ההתמחויות. יש שלא צולחים בגלל יכולות, יש בגלל ששכנם לספסל האונ' קיבל ציון טוב יותר במאית האחוז מהם ויש שנשברים נפשית בשל הלחצים הבלתי אפשריים. 


הסוף מפתיע מרגש ויפה. כל מילה נוספת תהווה ספויילר :)


92 דקות, דובר צרפתית, מוקרן בבתי הקולנע ברחבי הארץ.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה